Winter School  [March 2021]

 

Forgery, Fraud and Mystification in Italian Renaissance Art and Music

Org. by Jonathan Schiesaro & Marco Nava, University of Zurich

 

The Winter School  will take place over three days, in which the actual practices of Forgery, Fraud and Mystification in the Italian Renaissance Literature, Art and Music will be discussed. Junior researchers from the University of Zurich and a team of international experts from renowned universities will cooperate in order to offer an inspiring and enriching overview on these important themes


Aims/target result(s): The meeting aims to define more clearly, in an interdisciplinary and transdisciplinary perspective, the problem of counterfeiting and copying during the Italian Renaissance. Since there are plenty of valid studies dealing with the theorical side of this subject (true and fake in theory of literature and arts), the problem of falsification of texts, works of art and music scores will be studied focusing on its practical side and according to strict historical-philological approaches for all disciplines involved. Our study focuses on the Renaissance – the Golden Age of publishing, as a great amount of researchers call it – as a case study and on literature and arts as contexts in which we can take a close look at a practice widely spread in our day and age (the “Digital Age”), in all fields of human communication. The results that will emerge from the activity will allow to problematize and make explicit the definitions of Fake, Forgery and Mystification.

 

Reconstructing the different counterfeiting strategies, the motivations of the counterfeiters and, best-case scenario, their ideas on the theme of counterfeiting and on the lawfulness of this practice, will make it possible to frame more effectively problems related to the transmission over the centuries of false sources, as in the case of  “fantasmi bibliografici” (i.e. the well-known bibliographic ghosts, or false bibliographic entries: titles and names of authors which were false) with regard to the publishing world, as well as the influence of false on the cultural context in which they were produced and disclosed. The young researchers involved will learn through practice how to discuss such a topic with a large audience. They’ll have to seek for the best strategies in order to reach their goals. To do so, they will cooperate with the experts involved and will learn from them.

 

Day 1

 

09.00 – Registration

09.30 – Welcome

10.00 – Workshop objectives and programme

10.30 – Coffee break

11.00 – First session: An introduction to the theme of Forgery, Fraud and Mystification in the Italian Renaissance

12.30 – Group discussion

13.00 – Buffet lunch

 

15.00 – Second session: Forgery, Fraud and Mystification in Italian Renaissance Literature

17.00 – Coffee break

17.30 – Group discussion

18.00 – End of day 1

 

Day 2

 

09.30 – Third session: Forgery, Fraud and Mystification in Italian Renaissance Art and Music

11.30 – Coffee break

12.00 – Group discussion

12.30 – Concluding remarks

13.00 – End of the workshop

 

Summer School post-laurea [aprile 2021]

L'amore e l'Occidente

L'Amore e l'Occidente è il titolo di un saggio del filosofo svizzero di Denis de Rougemont edito nel 1939, in cui l'autore rilegge tutta la letteratura, la cultura e la civiltà occidentali muovendo dalla tesi, originale e dirompente, secondo cui la lirica cortese e la relativa concezione dell'amore derivino da miti e leggende nate tra l'XI e il XIII secolo.

 

Il seminario mira ad offrire un'analisi storica e cronologica del concetto occidentale di amore, dal mito di Tristano e Isotta ai giorni nostri, analizzando, commentando anche criticamente, alcune tesi di De Rougemont, secondo il quale il mito di Tristano esprime un amore per l'amore, non un amore per l'altra persona coinvolta nel rapporto amoroso: un amore narcisistico, per il quale l'enfasi è posta più sull'autoesaltazione dell'amante che sulla relazione con la persona amata.

L'amore che si sviluppa nei romanzi medievali e nella poesia trobadorica è un amore attraverso gli ostacoli, anzi addirittura un amore degli ostacoli. Cosicché in realtà, secondo De Rougemont, non vi è alcun amore, se non un amore per gli ostacoli.

All'interno della sfera masochistica dell'amore per gli ostacoli vi è una paura patologica di innamorarsi in un modo semplice e diretto. Secondo De Rougemont, questo mito (della passione, che esalta e divinizza l'amore infelice e non sensuale, un amore per il nulla, per la morte) era destinato a cambiare l'atteggiamento verso l'adulterio in Occidente, che egli vede materializzarsi come disprezzo del matrimonio.

Quello di cui il filosofo svizzero non tiene conto, però, è sia il passato classico, greco-romano, di taluni miti occidentali, così come del concetto (importantissimo nella lirica medievale) di amore simbiotico-fusionale, di cui non solo Tristano e Isotta sono l'esempio, ma anche Paolo e Francesca del V canto dell'Inferno, sino ai grandi amori letterari del Novecento.

Il seminario prevede un incontro settimanale

Costo: 500 CHF

Iscrizione online qui

© 2019-2020 RECEPTIO.EU